onsdag 24 september 2014

Det är en dam som undrar...

Hrmpf. Nu har det hänt igen. Frågade efter en sak i en butik (väldigt fin förresten, Rum för Papper, besök om du är i Göteborg) igår. Expediten kunde inte svaret och skulle fråga ägaren.

Hör hur hon säger. Det är en dam som undrar...

Dam??? När blev jag en dam. Ser mig ju själv som en tjej men inser att jag nu nått upp till den åldern när det inte passar sig längre.

Googlar bilder på dam:





Vet inte om jag klan identifiera mig med ordet dam (möjligen sista bilden på Sharon Stone :). Men vad är jag egentligen? Vad är man i min ålder? Dam känns så damigt. Kvinna känns ju också som en väldigt underlig beskrivning. Tjej, jamen det är jag ju inte längre?!

Hur beskriver ni personer av kvinnligt kön i 51-årsåldern?

7 kommentarer:

Spader Madame sa...

No comments.

tina sa...

Seriöst, 51??
Inte för att det är en hiskeligt hög ålder men jag trodde ändå du var yngre.
Kan jag få se lika snygg och fräsch ut som dig när jag är femtiett skulle jag vara överlycklig!

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Hot mama!

hallinbloggar sa...

Spader: : )

tina: TACK snälla du. Men vad ska jag kalla mig i min ålder???

I will not: Den är tagen. Det är en Hot mamma som undrar....

Librarybeth sa...

Jag vet ärligt talat inte. Det är supersvårt när man är i den situationen som expediten i det här fallet. Vad ska man säga liksom?
Jag kan ju komma undan med besökaren, låntagaren och här kunde expediten sagt kunden.
Men vad är man? Jag tänker ju inte på mig själv som "dam" och tjej - slutar man vara det vid en viss ålder. Kvinna låter så konstigt i vissa sammanhang men eg är det ju rätt. Vi har ju inte några problem med att säga att "det är en man här som undrar över...."
Det låter inget konstigt eller hur.
Och då borde det väl vara helt ok att säga "det är en kvinna här som undrar över...." för Kvinna är man ju.
Fanken, det är inte jämställt ens i denna fråga!

hallinbloggar sa...

Librarybeth: Ja, jag behöver ju inte i mitt behöva använda detta. Men jag förstår att det är svårt. När du skriver det så här så tycker jag et låter bättre med kvinna än dam. Dam känner jag mig verkligen inte som.

mis(s)match sa...

Tror att det också är en tradition. Gäller det en klädaffär eller en inredningsbutik/möbelaffär tror jag att man enligt tradition oftast hör Herre/Dam. I en elektronikaffär/mataffär eller liknande snarare kund. Jag får ändå säga att ordet Dam innebär snarare klass än ålder! Kvinna är enklare= en mindre stilig person...